وارفارین (احتیاطات و تداخلات تغذیه ای)

بیمار محترم ضمن آرزوی سلامتی برای شما، شایسته است که در صورت مصرف داروی وارفارین موارد زیر را به دقت مطالعه نموده و آن ها را رعایت نمایید.

 

  1. آزمایش PT را در تاریخ معین و به طور مرتب طبق دستور پزشک انجام دهید. و نتیجه را به رویت پزشک  مربوطه برسانید.

  2. آزمایش خون باید در تاریخی که پزشک برای شما مشخص میکند انجام گیرد. این زمان را به هیچ عنوان به علت فشار کاری و یا هر مشکل دیگر به عقب نیندازید.

  3. همیشه مقدار کمی دارو در منزل داشته باشید تا در صورت اتمام دارو و تا زمان خرید بعدی، وقفه ای در مصرف آن ایجاد نشود.

  4. برای هر ماه یک برگ تقویم ماهیانه داشته باشید و روی آن علامت بگذارید تا در طول روز شک به خوردن یا نخوردن آن نکنید.

  5. هر روز سر ساعت معین و ترجیحا بعد از ظهرها دارو را مصرف کنید

  6. دارو را با معده ی خالی مصرف کنید تا بهتر جذب شود.

  7. دارو را در قوطی که از کارخانه آمده نگهداری کنید. درب آن را پس از مصرف بخوبی ببندید و دور از نور، رطوبت و گرما نگه دارید.

  8. دارو را دور از دسترس کودکان نگهدارید.

  9. خودسرانه میزان داروی خود را کم، زیاد و یا قطع نکنید.

  10. میزان داروی خود را با میزان وارفاین سایر بیماران مقایسه نکنید.

  11. میزان دارویی که برای شما تجویز شده را به بیماران دیگر توصیه نکنید.

  12. آزمایشات دوره ای ادرار و مدفوع را از نظر وجود خون و تستهای کبدی که معمولا هر شش ماه یک بار درخواست می شود را در تاریخ معین انجام دهید.

  13. بهترین زمان برای نمونه گیری خون ۱۲تا ۱۸ ساعت پس از مصرف آخرین نوبت دارویی است.

  14. بیماران سالمند، بیماران با مشکلات روانی، افراد معتاد به الکل، بیماران با داروهای مصرفی دیگر مانند آسپرین(ASA) پلاویکس (Plavix) و مسکنها نیاز به کنترل دقیقتری دارند.

  15. در صورت بروز کبودی، خونمردگی خودبخودی زیر پوست، خونریزی، وجود خون در ادرار، مدفوع قرمز یا روشن و قیری سیاه رنگ، خونریزی از لثه، خونریزی از بینی و خونریزی زیاد دوره قاعدگی موارد را به پزشک اطلاع دهید.

  16. در صورتیکه در طول یک روز فراموش کردید داروی خود را مصرف کنید، به محض متوجه شدن در همان روز آن را مصرف نمایید، ولی اگر چنانچه فردا به خاطر آوردید هرگز میزان دارو را دوبرابر نکنید بلکه اول یک آزمایش PT بدهید و جواب آن را به پزشک اطلاع دهید؛ هر دستوری که داده شد آن را اجرا کنید.

  17. به دندانپزشک و سایر پزشکان مصرف این دارو را اعلام کنید. مخصوصا در صورتی که نیاز به جراحی داشتید حتما به جراح اطلاع دهید. در  بسیاری از موارد نیاز به قطع دارو قبل از جراحی و یا کارهای دندانپزشکی می باشد.

  18. تب، پیدایش بیماری خاص، تغییر در رژیم غذایی وهر اتفاق مهم و جدیدی که الگوی زندگی شما را از حالت قبل تغییر داده است را، به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

  19. این دارو زمان انعقاد خون را افزایش می دهد در نتیجه در هنگام بریدگی و ضربه ، احتمال خونریزی در شما بیش تر از سایر افراد است.

  20. تزریقات عضلانی تا حد امکان انجام نشود چون منجر به خونریزی می گردد.

  21. فشار خون کنترل و در صورت بالا رفتن فشار خون به پزشک معالج گزارش شود.

  22. جهت کاهش احتمال خونریزی از ریش تراش برقی به جای تیغ استفاده شود.

  23. از مسواک با موهای نرم استفاده کنید.

هشدار به خانمهای سنین بارداری:

 

  1. جهت جلوگیری از بارداری تا حد امکان از IUD استفاده نکنید.

  2. مصرف وارفاین در دوران بارداری به دلیل اثرات سوء دارو و خطرات مهم برای مادر ممنوع است

  3. در صورت حاملگی ناخواسته حتما به پزشک اطلاع دهید تا در مورد ادامه و یا تعویض داروی شما تصمیم بگیرد.

تداخل مواد غذایی و وارفارین:

دریافت زیاد ویتامین k باعث افزایش قدرت انعقاد خون وکاهش اثر وارفارین می گردد رژیم غذایی باید طوری باشد که میزان ویتامین k موجود در غذای شما هرروز میزان ثابتی داشته باشد، زیرا مقدار کم یا زیاد ویتامین k اثردارو را کم یا زیاد می کند.

مصرف مقادیر زیاد سبزیجات غنی از این ویتامین در یک نوبت منجر به تغییرقابل ملاحظه ای در اثر وارفارین نمی شود. ولی مصرف روزانه آن به مدت یک هفته به شکل مشخصی مقادیر درمانی مورد نیاز را تغییر می دهد.

 

مقدار ویتامین k مواد غذایی

 

مواد غذایی سرشار از ویتامین k شامل سبزیجات پخته شده مانند سبزی خورش قرمه سبزی یا کرفس به میزان نصف فنجان ویک فنجان جعفری خام می باشد.

موادغذایی حاوی مقدار متوسط ویتامین k شامل یک فنجان سبزیجات خام مانند انواع سبزی خوردن ویک فنجان کاهو یانصف فنجان مارچوبه وکلم پخته شده می باشد.

مصرف ۱واحد منابع سرشار از ویتامین k در روز مانند نصف فنجان اسفناج پخته شده ……یا ۱ فنجان انواع سبزی خام و۳ واحد موادغذایی دارای مقدارمتوسط ویتامینk درروز منعی ندارد.

اگر عادت به مصرف سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج وسبزی خوردن ندارید آنها را یکباره به رژیم غذایی اضافه نکنید.

درصورتی هم که عادت به مصرف غذاهای غنی از این ویتامین را دارید نباید رژیم خود را تغییر دهید. برای مثال مصرف ۲ فنجان کاهوی خرد شده برای نهار یا نصف فنجان کلم بروکلی پخته شده برای شام مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اگر هم عادت به مصرف زیاد مواد غذایی غنی از ویتامین k ندارید۵/۱فنجان کاهو یا کلم خرد شده برای ناهار یا شام کفایت می کند. مصرف خورش هایی چون قرمه سبزی و کرفس که حاوی سبزیجات پخته می باشد به مقداری مجاز است که حاوی نصف فنجان سبزیجات پخته شده باشد یعنی حدودا یک کاسه کوچک خورش منعی ندارد، ولی نکته قابل توجه این است که در صورت مصرف این گونه غذاها دیگر سالاد یا سبزی خوردن و یا سبزیجات برگ سبز آبپز همراه آن مصرف ننمایید.

 

۱ – کاهنده های اثر داروی وارفارین:

  • روغن: روغن های نباتی آفتابگردان، کانولا، سویا و پنبه دانه ازمنابع غنی ویتامین k می باشند. ضمن پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب از افزودن روغن های مخصوص سالاد وپخت پز به غذا خودداری نمایید.

  • خیار: پوست خیار حاوی ویتامین k می باشد ،تاحد امکان خیار را بدون پوست مصرف کنید.

  • چای سبز: چای سبز باعث خنثی شدن اثر وارفارین می گردد.بنابراین افرادی که چای سبز و وارفارین مصرف می نمایند، باید خون خود را مرتبا چک کنند تا اثر دارو کم نشده باشد.

  • سویا: مصرف فراوردهای لوبیای سویا وشیرسویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای وارفارین وافزایش احتمال بروز لخته می گردد.از مصرف فراوردهای حاوی سویا خودداری نمایید.

  • گزنه و زنجبیل: برگ های گیاه گزنه و ریشه زنجبیل دارای ویتامین k می باشندو اثر وارفارین را کاهش می دهند،بنابراین از مصرف آنها باید خودداری شود.

  • جگر: جگرحیوانات وطیور منبع غنی از ویتامین k می باشند، میزان ویتامین k در۱۰۰ گرم جگر معادل یک فنجان سبزیجات برگ سبز می باشد. درصورت مصرف ۱۰۰ گرم جگر در روز باید از مصرف سایر منابع ویتامین k مانند انواع سبزیجات خودداری شود.

  • فراوردهای پروبیوتیک: مصرف فراورده های پروبیوتیکی مانند ماست پروبیوتیک ، باعث افزایش تولید ویتامین k دربدن می گردد، بنابراین مصرف اینگونه فراورده ها باعث افزایش نیاز به مصرف وارفارین می گردد.

 

۲- تشدید کننده های اثر وارفارین:

  • گریپ فروت: درصورت مصرف مداوم آب گریپ فروت اثر وارفارین زیاد شده واحتمال خونریزی را زیاد می کند. در مصرف گریپ فروت وآب آن احتیاط کنید.

  • انبه: مصرف فراورده های انبه وآب وعصاره انبه باعث افزایش اثر ضد لخته ای وارفارین واحتمال خونریزی می گردد، بنابراین باید از مصرف آن خودداری شود.

  • ویتامین E و همچنین کپسول امگا ۳ : اثر رقیق کننده خون دارند . همزمان خوردن وارفارین و امگا ۳ باعث شدت رقت خون می شود که خطرناک است .

  • سیر، زرد چوبه وپیاز:

  • این سه ماده غذایی هم دارای اثرات ضد لخته ای می باشند و مصرف زیاد آنها باعث افزایش احتمال خونریزی می گردد. مصرف یک عدد پیاز کوچک در روز منعی ندارد. بیمارانی که وارفارین مصرف می نمایند نباید بیشتر از یک حبه سیر در روز مصرف کنند.

۳ – لیستی از غذاهایی که می تواند در رژیم وارفارین مصرف شود:

  • گوشت، ماهی، تخم مرغ

  • شیر، پنیر، ماست

  • غلات، نان، برنج، ماکارونی

  • انواع میوه  (بجز انبه و گریپ فروت)

  • سبزیجات قرمز، نارنجی، زرد

  • بیشتر سبزیجات بنفش و سفید

 

برای داشتن یک زندگی سالم طی پیروی از رژیم غذایی وارفارین باید به چند نکته توجه کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

  • حتما آب زیادی بنوشید تا به خوبی هیدراته بمانید، از تغییرات بزرگ اجتناب کنید

  • از تغییرات بزرگ نظیر شروع مکمل های جدید و نوشیدن مقادیر زیادی الکل در رژیم غذایی خود اجتناب کنید. این امر می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی شما ایجاد کند.

  • با پزشک خود در ارتباط باشید: علاوه بر غذاها، مکمل های خاصی وجود دارد که باید طی رژیم وارفارین مراقب دریافت آنها باشیم و از مصرف و یا قطع ناگهانی آنها بدون نظر پزشک اجتناب کنیم. این مکمل ها شامل جینسینگ، سیر، جینکو، مخمر، کوآنزیم Q10، Echinacea و … می باشند.

You cannot copy content of this page

023-3135

semnansinahospital@yahoo.com

شبانه روزی

بلوار امیر کبیر

023-31351204

semnansinahospital@yahoo.com