HOSPITAL

023-31350000

semnansinahospital@yahoo.com

۱۰ باور نادرست درباره ی اچ آی وی (HIV) و ایدز (AIDS)

آمار جهانی HIV

در سال ۲۰۲۲، به طور تخمین حدود ۳۹ میلیون نفر در جهان  با HIV زندگی می کردند.

در سال ۲۰۲۲ ،به طور تخمین حدود ۱.۳ میلیون  نفر به تازگی به HIV مبتلا شدند.

در سال ۲۰۲۲ به طور تخمین حدود ۶۳۰۰۰۰ هزار  نفرجان خود را از بیماری‌های مرتبط با ایدز از دست دادند

در سال ۲۰۲۲، به طور تخمین حدود ۲۹.۸ میلیون نفر  به درمان ضد رتروویروسی دسترسی داشتند.

از زمان شروع همه گیری (۱۹۸۱ تا کنون) به طور تخمین حدود ۸۵.۶ میلیون نفر به اچ آی وی آلوده شده اند و تقریبا حدود ۴۰.۴ میلیون  نفر بر اثر بیماری های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده اند.

حدود ۳۰ سال است که HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) و ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) در هاله‌ای از باورهای نادرست و سوءتفاهمات قرار گرفته است و در برخی موارد، این تفکرات نادرست موجب بروز رفتارهایی شده که منجر به ابتلای افراد بیشتری به این بیماری گشته است.

در زیر به ۱۰ مورد از نادرست‌ترین باورها درمورد بیماری ایدز و ویروس HIV اشاره می‌کنیم:

۱ – اگر” اچ آی وی ” داشته باشم، حتما متوجه اش می شوم .

این باوری ست اشتباه و باید هر فردی با دادن آزمایش اطمینان حاصل کند که این بیماری در وی وجود ندارد. تحقیقی در آمریکا نشان داده است ۱.۱ میلیوننفر در آمریکا دارای بیماری اچ آی وی هستند ولی از هر ۵ نفر یک نفر از آنها از وجود این بیماری در خود اطلاع ندارند.

۲ – ” اچ آی وی ” و ایدز یکی هستند .

این باور اشتباه است. اچ آی وی ویروسی است که می تواند به ایدز تبدیل شود. یک فرد می تواند برای سال های طولانی اچ آی وی داشته باشد بدون اینکه ایدزداشته باشد.

۳ – من نباید نگران باشم ، چون در گروه افراد پرخطر قرار ندارم .

این باوری است نادرست. گروه افراد پر خطر شامل خانم هایی ست که تن فروشی می کنند و مردانی که با مردان دیگر رابطه ی جنسی دارند و یا کسانی که ازسوزن مشترک استفاده می کنند، می شود. ولی شما از گذشته شریک جنسی خود آگاهی ندارید که آیا جزو افراد پر خطر بوده است یا نه. تا هر دو نفری که باهم در رابطه ی جنسی هستند آزمایش نداده اند و از سلامت خود اطمینان حاصل نکرده اند نمی توان اطمینان داشت که امکان گرفتن اچ آی وی در شما وجود ندارد.

۴ – ما هر دو” اچ آی وی ” مثبت هستیم ! پس دیگر لازم نیست که راه های ارتباط جنسی حفاظت شده را یاد بگیریم .

این تفکر کاملا اشتباه است و ممکن است شرکای جنسی بار ویروسی متفاوتی از آن که به آن مبتلا هستند را به شریک خود انتقال دهند و احتمال دارد این انتقال بار ویروس متفاوت منجر به ایدز شود.

۵ – انتقال دادن ” اچ آی وی ” توسط کسی که دارو مصرف می کند امکان ندارد .

این باور نادرست است. درست است که داروها باعث می شوند که سطح بار ویروس در خون خیلی کم شود ولی هنوز از طریق مایع منی و واژن امکان انتقال آن وجود دارد

۶ – امکان دارد که از راه اورال سکس اچ آی وی بگیرم .

امکان انتقال از رابطه ی دهانی بسیار کمتر از رابطه ی جنسی معقدی و واژینال می باشد، ولی با این وجود امکان انتقال ویروس از راه اورال سکس هم امکان پذیر است.

۷ – امکان دارد از طریق بوسیدن یا تماس معمولی با فرد اچ آی وی دار، اچ آی وی بگیریم .

این تصور درست نمی باشد. اچ آی وی از طریق خون، مایع منی، مایع واژینال و شیر مادر انتقال پیدا می کند، و از طریق تماس های عادی و روزانه امکان انتقال وجود ندارد.

۸ – من ” اچ آی وی ” مثبت هستم ! ولی حالم کاملا خوب است و احتیاجی به مداخله ی دارویی ندارم .

این فکر بسیار قدیمی محسوب می شود، امروزه مدارک بسیار خوبی وجود دارد که همه ی کسانی که اچ آی‌‌وی مثبت دارند به وسیله ی درمان از بعضی جهات بهبود می یابند و این باعث می شود که در آینده دچار بیماری نشوند.

۹ – خانم مبتلا به ” اچ آی وی ” بیماری خود را به فرزندش انتقال می دهد .

مادرانی که از درمان عادی اچ آی وی استفاده می کنند تا ۲۵٪ احتمال انتقال ویروس را به فرزند خود کاهش می دهند و اگر در دوران بارداری از داروهای مخصوص این دوران استفاده کند. امکان انتقال ویروس به زیر ۲٪ می رسد. و حقیقت این است که مادران مبتلا به اچ آی وی هنوز می توانند فرزند داشته باشند.

۱۰ – امکان انتقال ” اچ آی وی ” در هنگام تتو یا پرسینگ وجود ندارد .

این باور اشتباه است و اگر جایی که این خدمات را ارائه می دهد، سوزن مخصوص تتو یا پرسینگ نو یا استریل شده استفاده نکند امکان انتقال وجود دارد. درنتیجه اگر خواستید از محلی این خدمات را بگیرید از آنها بپرسید که برای جلوگیری از اچ آی وی چه راهی را انتخاب کرده اند.

منبع مطلب :

مرکز تحقیقات ایدز ایران : https://ircha.tums.ac.ir/false_beliefs

https://www.unaids.org/en/resources/fact-sheet#:~:text=Global%20HIV%20statistics,AIDS%2Drelated%20illnesses%20in%202022.

023-3135

semnansinahospital@yahoo.com

شبانه روزی

بلوار امیر کبیر

023-31351204

semnansinahospital@yahoo.com