زالربان (احتیاطات و تداخلات تغذیه ای)

بیمار محترم ضمن آرزوی سلامتی برای شما، شایسته است که در صورت مصرف داروی زالربان موارد زیر را به دقت مطالعه نموده و آن ها را رعایت نمایید.

 

زالربان یا ریواروکسابان به شکل قرص ۱۰ ، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی می باشد بنابراین باید به دوز آن در موقع تهیه دارو دقت شود.

۲- در صورت پیدایش هر نوع نشانه  خونریزی (لثه، بینی، خلط خونی، تیرگی رنگ مدفوع و ادرار خونی ، پیدایش لکه های ارغوانی تیره ،آبی یا سیاه روی پوست) دارو را باید قطع و به پزشک مراجعه شود.

۳-  این دارو زمان انعقاد خون را افزایش می دهد در نتیجه  در هنگام بریدگی و ضربه احتمال خونریزی در شما بیشتر از افراد دیگر است.

۴- اگر دچار درد ناگهانی در ناحیه کمر یا شکم شدید فورا به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است این نشانه اولیه خونریزی در شکم یا روده ها باشد.

۵- دارو را فقط به  مقداری که پزشک دستور داده مصرف نمایید اگر روزی فراموش کردید دارویتان را بخورید تنها در صورتی آن را مصرف کنید که همان روز آن را بخاطر آورید و از دو برابر مصرف کردن دارو در روز بعد جدا خودداری نمایید.

۶ – تزریقات عضلانی تا حد امکان انجام نشود چون منجر به خونریزی می گردد.

۷- قرص در ظروف در بسته نگهداری شود تا از نور و رطوبت محافظت گردد.

۸- فشار خون کنترل و در صورت بالا رفتن فشار خون به پزشک معالج گزارش شود.

۹- مصرف هر گونه دارو غیر از زالربان با اطلاع پزشک باشد.

۱۰- جهت کاهش احتمال خونریزی از ریش تراش برقی به جای تیغ استفاده شود.

۱۱- از مسواک با موهای نرم استفاده کنید.

۱۲- قرص هنگام شام مصرف گردد .

۱۳ – همیشه یک کارت که بر روی آن زمان شروع درمان با این دارو ذکر شده است را با خود حمل کنید تا در مواقع ضروری و بروز تصادفات پزشکان معالج در بیمارستان به این مسئله توجه کنند.

۱۴- به دندانپزشک و سایر پزشکان مصرف این دارو را اعلام کنید. مخصوصا در صورتی که نیاز به جراحی داشتید حتما به جراح  اطلاع دهید. در  بسیاری از موارد نیاز به قطع دارو قبل از جراحی و یا کارهای دندانپزشکی می باشد.

۱۵- در صورت باردار شدن دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمایید.

۱۶- این دارو در شیر مادر ترشح می شود اگر شما مادر شیرده هستید شیر دادن به نوزاد توصیه نمی شود. و یا در دوران شیردهی دارو مصرف نشود.

۱۷- از مصرف داروهائی مثل آسپرین بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.

۱۸ – از انجام حرکات ورزشی خشن و فعالیتهای شدید ورزشی خودداری کنید.

۱۹- همیشه مقدار کمی دارو در منزل داشته باشید تا در صورت اتمام دارو و تا زمان خرید بعدی، وقفه ای در مصرف آن ایجاد نشود.

۲۰- برای هر ماه یک برگ تقویم ماهیانه داشته باشید و روی آن علامت بگذارید تا در طول روز شک به خوردن یا نخوردن آن نکنید.

۲۱- از مصرف غذاهایی که مقدار زیادی ویتامین k  دارند خودداری نمایید. چون تاثیر داروی زالربان را کاهش می دهد

مواد غذایی حاوی ویتامین k ( کاهش دهنده اثر زالربان)

روغن: روغن های نباتی آفتابگردان، کانولا، سویا و پنبه دانه ازمنابع غنی ویتامین k می باشند. ضمن پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب از افزودن روغن های مخصوص سالاد وپخت پز به غذا خودداری نمایید.

خیار: پوست خیار حاوی ویتامین k می باشد ،تاحد امکان خیار را بدون پوست مصرف کنید.

چای سبز: چای سبز باعث خنثی شدن اثر زالربان می گردد.

سویا: مصرف فراوردهای لوبیای سویا وشیرسویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای زالربان و افزایش احتمال بروز لخته می گردد.از مصرف فراوردهای حاوی سویا خودداری نمایید.

گزنه و زنجبیل: برگ های گیاه گزنه و ریشه زنجبیل دارای ویتامین k می باشندو اثر زالربان را کاهش می دهند، بنابراین از مصرف آنها باید خودداری شود.

جگر: جگرحیوانات وطیور منبع غنی از ویتامین k می باشند، میزان ویتامین k در۱۰۰ گرم جگر معادل یک فنجان سبزیجات برگ سبز می باشد. درصورت مصرف ۱۰۰ گرم جگر در روز باید از مصرف سایر منابع ویتامین k مانند انواع سبزیجات خودداری شود.

فراوردهای پروبیوتیک: مصرف فراورده های پروبیوتیکی مانند ماست پروبیوتیک ، باعث افزایش تولید ویتامین k دربدن می گردد، بنابراین مصرف اینگونه فراورده ها باعث افزایش نیاز به مصرف زالربان می گردد.

مواد غذایی دارای خاصیت ضد انعقاد خون

این مواد غذایی  باعث رقیق شدن خون  شده و در صورت مصرف همزمان با زالربان ،امکان خونریزی را در بدن افزایش می دهند پس از مصرف زیاد این مواد در یک روز خودداری نمایید. این مواد شامل گریپ فروت، انبه، ویتامین E ، کپسول امگا ۳  ، سیر ، زرد چوبه و پیاز می باشند.

You cannot copy content of this page

023-3135

semnansinahospital@yahoo.com

شبانه روزی

بلوار امیر کبیر

023-31351204

semnansinahospital@yahoo.com