HOSPITAL

023-31350000

semnansinahospital@yahoo.com

اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت قلب

  1. پیشگیری و کنترل فشارخون بالا

برای این که خون در شریانهای اعضای بدن جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند نیاز به نیرویی دارد که خون را به گردش درآورد. این نیرو، فشارخون نامیده میشود و انقباض و انبساط عضالت قلب و شریانها این نیرو را ایجاد میکند.

در صورتیکه شریانهای بدن توانایی انقباض و انبساط طبیعی خود را به دلیل رسوب چربیها در جداره شریان از دست بدهند فشارخون بالا میرود. در این شرایط قلب نیز با شدت و قدرت بیشتری باید فعالیت کند. مقدار فشارخون باید براساس چند اندازه گیری که در موقعیتهای جداگانه و در طول یک دوره زمانی اندازه گیری شده است، تعیین شود. اگر فشارخون به طور دایمی بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشارخون بالا میگویند. …

 

دفترچه راهنمای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا

 

  1. پیشگیری و کنترل چربی بالای خون

چربی بالای خون یکی دیگر از عوامل خطرزا برای ابتلا به سکته های قلبی- عروقی است. هرچه قدر میزان چربی خون باالتر باشد، شانس ابتلا به بیماریهای قلبی و یا وقوع سکته قلبی افزایش مییابد.

کلسترول تام خون شامل تمامی انواع لیپوپروتئینها، کلسترول خوب و کلسترول بد است.

چربی در خون در قالب بسته هایی به نام لیپوپروتئین جا به جا میشود. بیشتر چربی خون را LDL یا کلسترول بد تشکیل میدهد. LDL را از آنجا بد می نامند که مقدار زیاد این ماده در خون به رسوب چربی در رگهای خونی و مسدود شدن آنها میانجامد. نوع دیگر کلسترول، HDL است که به کلسترول خوب خون معروف است. چرا که از رسوب چربی در عروق خونی پیشگیری میکند. کلسترول خوب اثر محافظتی بر قلب دارد. هر چه میزان کلسترول خوب افزایش یابد بیشتر از رسوب چربیها در عروق جلوگیری میکند. ترک مصرف دخانیات میزان کلسترول خوب را افزایش میدهد. انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم نقش به سزایی در افزایش کلسترول خوب دارد….

دفترچه راهنمای پیشگیری و کنترل چربی بالای خون

 

  1. چاقی واضافه وزن:

اضافه وزن حالتی است که در آن، وزن فرد از مقدار استاندارد آن بر حسب قد تجاوز کند و چاقی حالتی است که چربی ذخیره در بدن به حد بالایی برسد که برای سلامتی فرد ایجاد خطر نماید.

نمایه توده بدنی (BMI)ووزن ایده آل نمایه توده بدنی شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار میگیرد. این شاخص از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست میآید.

نمایه توده بدنی ۵/۱۸-۹/۲۴ = وزن طبیعی

نمایه توده بدنی ۹/۲۹ – ۲۵ = اضافه وزن

نمایه توده بدنی ۹/۳۴ – ۳۰ = چاقی متوسط(چاقی درجه یک)

نمایه توده بدنی ۹/۳۹ – ۳۵ = چاقی شدید(چاقی درجه دو)

نمایه توده بدنی ۴۰ به بالا برابر است با چاقی خیلی شدید (چاقی درجه ۳)…

دفترچه راهنمای کنترل چاقی واضافه وزن

 

  1. پیشگیری و کنترل دیابت

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که عواملی همچون عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قندخون میشود. قند از معده وارد جریان خون میشود. لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می‌کند و این هورمون باعث میشود قند از جریان خون وارد سلولهای بدن شود. در نتیجه مقدار قندخون در حد طبیعی و متعادل باقی میماند. ولی در بیماری دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قندخون نمیتواند به طور موثری وارد سلولهای بدن شود و مقدار آن بالا میرود….

دفترچه راهنمای پیشگیری و کنترل دیابت

 

 

  1. زندگی سالم با تغذیه سالم

امروزه، تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا کرده است، زیرا مطالعات نشان داده اند که عامل بسیاری از مرگ ومیرها و بیماریهای مختلف از جمله سکته های قلبی- عروقی، سرطانها، دیابت و… ریشه در تغذیه فرد دارد. با توجه به این که در حال حاضر تکنولوژی و زندگی ماشینی روزبه روز در حال پیشرفت است، فعالیت فیزیکی کمتر شده و پیامد آن چاقی و اضافه وزن است، که خود منشا بسیاری از مشکلات جسمی است.

بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی سالم میتوان رمز اساسی سلامت بدن را به دست آورد، در غیر این صورت موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد. رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل میتواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیرگذار باشد…

دفترچه راهنمای تغذیه سالم

 

  1. پیشگیری از کم تحرکی

انسانها برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری بیماریها نیاز به تحرک دارند. ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد میکند. بعضی افراد فکر میکنند که ورزش موثر باید حتما با تلاش فراوان و درد عضلانی بعد از ورزش همراه باشد. درصورتیکه یک فعالیت بدنی متوسط مثل پیاده روی که کمی ضربان قلب و تنفس را زیاد کند برای داشتن زندگی سالم کفایت میکند. پورزش اثرات مفیدی بر سیستمهای مختلف بدن دارد و سبب کاهش فشارخون، استفاده بهتر از انسولین ترشح شده در بدن و کنترل میزان قندخون، افزایش کلسترول خوب )HDL )و کاهش کلسترول بد )LDL )میشود. به عالوه ورزش، تنشهای روحی را کاهش داده و خلق را بهبود میبخشد. اگر ورزش به طور مستمر ادامه یابد، ترشح موادی بهنام اندورفین افزایش مییابد که خود موجب احساس شادابی و نشاط میشود. …

دفترچه راهنمای تحرک و ورزش

 

  1. پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات و الکل

انواع مختلف دخانیات به معنی محصولاتی است که بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آنها یا تمام ماده خام تشکیل دهنده آنها برگ توتون یا تنباکوست و به منظور دود کردن یا مکیدن یا جویدن یا استنشاق از راه بینی تولید می شود.

مصرف الکل و تأثیرات آن در بدن انسان الکل ماده ای است که وضعیت جسمی و ذهنی فرد را تغییر داده، میتواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکالت اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون میشود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون میرسد….

 

 

 

دفترچه راهنمای پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات و الکل

 

 

 

 

 

023-3135

semnansinahospital@yahoo.com

شبانه روزی

بلوار امیر کبیر

023-31351204

semnansinahospital@yahoo.com